Üzerinde harfler bulunan boncuklar ve bir misina çocuğa sunulur. Corona Virüs süreciyle başa çıkabilmek için en çok ihtiyaç duyduğu kaynakların ne olduğu çocuğa sorulur. (Güvende hissetmek, başedebileceğine inanmak, cesaret vs. gibi)
Çocuktan bu kaynağa daha önce sahip olduğu anılarını düşünmesi istenir. Bulduğunda, bu anları düşünürken misinaya boncukları dizmesi beklenir. Bu kaynaklara sahip olduğu bir anısına ulaşamazsa, bu kaynağa sahip olduğuna inandığı birisini düşünmesi ve bununla ilişkili anıyı düşünmesi önerilir. Boncukları misinaya dizerken bu kaynaklara sahip olduğuna inandığı kişinin bu güce kendisine aktardığını hayal ederek bilekliğini tasarlaması teşvik edilir.
Amaç: Bu bir kaynak çalışmasıdır. Çocuğun sahip olduğu güçlü taraflarını ona anımsatmak, şu anda yaşadığı veya gelecekte yaşayacağı zorlu durumlarla başa çıkabilmesi adına destek niteliği taşıyacaktır.
EBEVEYNE NOT
Çocuktan korona sürecini geride bıraktığı, Corona'yı yendiği anı hayal etmesi istenir.
Örnek Yönerge:
''Tüm bu dönemin bittiğini düşündüğünde şu anda kendini nasıl hissediyorsun? Bedeninde neler oluyor?''
''Bu dönemi atlatmış bir kahraman olsaydın, nasıl bir kahraman olurdun? Hangi özelliklerin olurdu?''
''Koronayı yendiğin o anı düşün ve resmini çiz''
Amaç: Çocuğun içsel kaynaklarına odaklanması, yoğun duygularıyla başa çıkabilmesi, regülasyon için ihtiyaç duyduğu kaynaklara odaklanması ve gelecekteki umut dolu süreci fark etmesi.
Yoğun bir duyguyu tanımak, ihtiyaç anında kendi duygu durumumuzu düzenlemek için en önemli araçlardan biridir. Çocuklar yoğun duygularını çizerek, yazarak, oynayarak somut hale getirirler. İçlerinde bir yerde kontrol etmekte güçlük yaşanılan duygu, somutlaştıkça farkındalık artar.
''Haydi Korona Virüs'ü çizelim.''
''Şimdi Bay/Bayan Corona'yı komik hale getirelim.''
''Son zamanlarda Corona Virüs hakkında çok gündem var. Zaman zaman endişelendiğini fark ediyorum. Corona Virüs'e bir mektup yazmak ister misin?''
Amaç: Yaşadığı belirsizliği çocuk için daha belirgin, somut ve öngörülebilir hale getirebilmek. Bir nebze de olsun kontrol, güven ve güç duygusu hissetmesi konusunda destek olmak.
Emdr perspektifine göre yoğun duyguları ve travmatik anıları işlemlemek için çift yönlü uyarım oldukça etkili tekniklerden biridir. Beynin sağ ve sol yarımküresini aktive edecek her türlü etkinlik çocuklara iyi gelecektir.
Örnek aktiviteler:
Bateri çalma, yürüyüş yapmak, boyamak, bir sağ, iki sol üç zıpla.
Sıra dışı bir dönemden geçiyoruz. Böyle zamanlarda gündemi takip etmek ve güvende olabilmek adına önlemler almak her birimizin yaşamsal ihtiyacı. Tüm aile üyelerinin uzun süreler bir arada olduğu bu dönemlerde, çocukların yanında konuşulan ve izlenen zorlayıcı içeriklere dikkat etmekte fayda var. Çocuklara onlara zorlayıcı gelebilecek içeriklerden kendilerini korumayı da öğretmek önemlidir. Ekranda, insanların konuşmalarında onlara fazla gelen, kendilerini iyi hissettirmeyen içerikler olduğunda ellerinde ki hayali sihirli kumandayla bu sesleri kıstığını hayal edebilirler. Bu özel kumanda çeşitli materyallerle tasarlanabilir, kumandanın kendine has özellikleri olabilir.
Amaç: Belirsizlik pek çoğumuz için kaygı verici olabiliyor. Hele ki ebeveynlerin yoğun duygularını yönetmekte güçlük çektiğini gören çocuklar için durum iyice zorlaşıyor. Bu tarz oyunbaz aktiviteler, çocukların kaybetmiş olabilecekleri güç ve kontrol duygularını oyun içinde kazandırmak için harika fırsatlardır.
Çocukların; beden farkındalığı sağlamaları, duygularını fark etmeleri, gevşemeyi, duygu durumlarını düzenlemeyi, sabretmeyi, güven duymayı, bırakabilmeyi, sakinleşebilmeyi, baş edebilmeyi ve anda kalabilmeyi öğrenmeleri ve içselleştirmeleri önemlidir.
Yoga, meditasyon ve bilinçli farkındalık egzersizleri yapmak, bunları günlük rutinlere dahil etmek bu süreçte hepimize iyi gelecektir.
''Şimdi gözlerimizi kapatalım.. Derin bir nefes alalım.. Sanki büyük baloncuklar üflüyormuş gibi.. Sakin.. Yavaş ve dikkatli..''
Oyun, çocuklar için en etkili iletişim aracıdır. Çocuklar kendilerini etkileyen durumları tekrar tekrar oynayarak anlamak isterler. Böylece durumla daha iyi başa çıkabileceklerdir. Çocuklar kendilerine neyin iyi geleceğini ve neyin kendilerini iyileştireceğini içsel olarak çok iyi bilir. Doğal, spontan ve yönlendirmesiz oyunlar kendiliğinden iyileştiricidir.
İçinde bulunduğumuz bu sıra dışı dönemde çocuğunuz da gönüllüyse yönlendirmeli oyunlar oynayabilirsiniz. Oyun içinde aile üyelerinden biri Corona, diğerleri de sıradan insanlar olabilir. Her türlü oyunbaz yaklaşım ve oyunun kendisi, bedende ve zihinde bulunan travma enerjisinin dışavurumu için harikadır.
Güvenli Yer Egzersizi
Zorlayıcı durumlarla ve duygularla başa çıkabilmek için kaynaklara ihtiyaç duyarız. Bu egzersiz çocukların farkındalığını arttırmak, kaynaklarına ulaşmalarını sağlamak, kendilerini güvende ve huzurlu hissettikleri anları anımsayarak sakinleşebilmeleri için oldukça etkilidir. Güvenli yerini düşünen çocuğunuzun 5 duyusunu aktive edecek sorular sorarak egzersizin derinleşmesini sağlayabilirsiniz.
''Haydi gözlerimizi kapatalım. Kendini rahat ve güvende hissettiğin yer hayal et. Bu yer daha önce gittiğin, bildiğin bir yer olabilir. Hayali bir yer de olabilir. Sen kendini nerede güvende hissediyorsan oradasın. Kendini orada görebiliyor musun? Etrafında neler görüyorsun? Tüm detayları fark et. Dokuları fark et. Uzanarak onlara dokunduğunu hayal edebilirsin. Neler duyuyorsun? Nasıl bir koku alıyorsun? Buradayken bedeninde neler oluyor? Neler duyumsuyorsun? ''